Bestemd voor mij

Recensies:

Jacky van Dijk voor Hebban.nl:
‘Ontroerende roman die de lezer als een warm dekentje toedekt. Van Gastels schrijfstijl is in elk van haar boeken fenomenaal. Ze bezit een soort magische pen waarmee ze de lezer met haar woorden als een soort warm dekentje toedekt. Wanneer Van Gastel begint te schrijven, zuigt het verhaal de lezer helemaal op. Waar ze haar eerdere romans een bijzonder tintje gaf door subtiel te spelen met uitzonderlijke facetten, zo blijft ze met Bestemd voor mij trouw aan de eenvoud van het verhaal. Juist door het klein te houden komt het verhaal op een magische manier tot leven, en is het de vertederende verhaallijn die de lezer enorm raakt.
Het prachtige einde is er één om met traantjes in de ogen af te sluiten. Chantal van Gastel bewijst hiermee maar weer eens hoever zij met kop en schouders uitsteekt in het feelgoodgenre.’

Martinique Koevoets voor Chicklit.nl:
‘Het deel van deze recensie dat gaat over de schrijfstijl- en kunsten van Chantal van Gastel kunnen we gelijk overslaan. Die zijn namelijk out of this world, ook in Bestemd voor mij. Een nieuwe van Gastel staat garant voor jezelf verliezen in de ‘van Gastel-bubbel’, waarin de wereld om je heen tijdelijk even verdwijnt.
Het is een boek over verloren liefdes, over ‘wat als’ en over hoe je soms met veranderingen mee moet gaan, met ze moet meebewegen, om verder te komen. Een prachtige samenvoeging van sympathieke personages en de warme, herkenbare, soms oh zo grappige, en vaak ontroerende (waar zijn de tissues!) schrijfstijl van Chantal. Bestemd voor mij is meer dan een feelgood-roman, het is een feelfantastic-roman.’

Bianca Maartense voor Thrillersandmore.nl:
‘Chantal van Gastel schrijft haar verhalen zeer realistisch. De gebeurtenissen zijn zo herkenbaar en vooral de kleine details van het dagelijks leven en gevoelens van onzekerheid die we toch allemaal kennen worden altijd tot in detail beschreven. Dit levert allerlei verschillende gevoelens op. Geen enkele emotie wordt gespaard. Verdriet, liefde, blijheid, boosheid – alles komt ruimschoots aan bod. Verder toveren de boeken van Chantal een lach op je gezicht. Als je nog niet blij was, dan word je het na het lezen van dit verhaal zeker wel.’

Lezersreacties:

Marloes Nijland:
Bestemd voor mij heeft alles wat je van Chantal van Gastel mag verwachten: de frisse schrijfstijl, de fijne, vertrouwde personages en dat warme gevoel dat de schrijfster je in al haar boeken geeft. Ze wisselt af tussen heden en verleden, en steeds kom je meer te weten over Jessica en haar verleden. Bestemd voor mij heeft geen grootse onthullingen of spectaculaire ontknopingen. Bestemd voor mij blijft klein, met herkenbare karaktertrekken, gebeurtenissen en familiebanden. Al lezende ben je zelf onderdeel van de vriendinnengroep en Jessica’s leven. Dat Chantal van Gastel de lezer weet te raken, blijkt wel bij de allerlaatste zin. Reken maar dat je dan een brok in je keel hebt!’

Femke:
‘Het einde is mooi, verrassend en ik heb zeker weten wel een traan (of tachtig) gelaten.

Diane:
‘Ik heb weer een heerlijk leesweekend achter de rug en sloeg het boek om 2 uur ’s nachts dicht. Want hoewel het een chicklit is laat Chantal van Gastel je wel in spanning tot het einde over de afloop. Als adoptiemoeder was ik erg geroerd over de respectvolle beschrijving van de adoptieprocedure die Chantal van Gastel in het kort beschrijft. Zo herkenbaar. Dank je wel daarvoor.
Met dit boek kom je echt in de sfeer voor de feestdagen, het is gevuld met liefde vriendschap lekker eten en goede wijn. Wat wil je nog meer?’

Sanne de Graaf:
Bestemd voor mij is een heerlijke feelgoodroman die door de winterse setting uitermate geschikt is om bij weg te dromen tijdens de donkere en winterse dagen van het jaar. Het lukt Van Gastel keer op keer weer om geloofwaardige personages neer te zetten waarbij het voor de lezer niet moeilijk is om je in te leven en mee te voelen met het wel en wee van de verschillende karakters. Met haar boeken biedt Chantal van Gastel een podium voor personages die net een beetje anders zijn. Ook in Bestemd voor mij bespreekt ze diverse zwaardere onderwerpen zoals burn-out, vreemdgaan, geaardheid en adoptie. Ondanks de zware onderwerpen is Bestemd voor mij een heerlijk boek om te lezen. De gekke vriendinnen zouden zo onze Nederlandse Sex and the City meiden kunnen zijn! Zware stukjes worden afgewisseld met hilarische momenten. Hardop gelach en het wegpinken van een traantje nemen je hand in hand het boek door.’

Amber:
Bestemd voor mij is onmiskenbaar weer een echte “Van Gastel”: de aangename schrijfstijl, de subtiele en soms toch scherpe humor, de levensechte personages en heerlijk herkenbare emoties, worstelingen en dialogen. Kortom, het gevoel dat je je favoriete warme jas aantrekt. Het is knap hoe thema’s als bindingsangst, ware vriendschap en doen wat bij je past, subtiel maar doeltreffend zijn verwerkt in een mooi, ontroerend verhaal. De beschreven vriendschap tussen de vier meiden, met ruimte voor gekibbel en anders zijn, is er een om jaloers op te zijn. Tot slot is er een prachtig, hartverwarmend einde waarbij het bijna onmogelijk is niet een traantje weg te pinken.’

Tamarafrits:
‘Mooi meeslepend verhaal. Kon hem moeilijk wegleggen. Het sleept je mee en het lijkt net of je er zelf bij bent. Leuk, grappig maar ook met een traan, je leeft helemaal mee met Jessica. Ik raad dit boek dan ook echt aan en ga verder ook niks verklappen.’

Amarissa:
‘In 1 klap uitgelezen, bij twijfel vooral bestellen! Alle emoties komen langs en gewoon weer een geweldig boek van een geweldige schrijfster❤’

Aprincen: